Vaskivuoren lukion retki Kiinaan 4/2016

Huhtikuussa 2016 Vaskivuoren lukiolaiset seikkailevat Kiinassa Shandongin pääkaupungissa Jinanissa, joka on Vantaan ystävyyskaupunki. Seuraa tällä sivulla lukiolaisten matkakertomuksia!

Perjantai 29.4.

Viimeinen päivä Kiinassa. Olimme juuri yöpyneet King’s Joy hotellissa. Meidän piti tavata ala-aulassa 6.30. Saimme bussikyydin lentokentälle. Vaikka lentokone lähti vasta 10.55, täytyi meidän lähteä aikaisin liikkeelle. Koska Kiinassa oli virallinen vapaapäivä, liikenne oli ruuhkainen.

Lentokentällä turvatarkastuksessa asiat sujuivat hyvin, kunnes selvisi että Otso oli vahingossa jättänyt reppuunsa saippuaa, minkä takia hänen täytyi tarkistuttaa matkatavarat uudelleen. Tämä kuitenkin kävi nopeasti, joten ehdittiin ostella tax-freestä tavaraa ennen koneen lähtöä. Saimme kuitenkin tietää että koneen lähtö viivästyi puolella tunnilla, joten jonossa odoteltiin mukavan aikaa.
Itse lento sujui hyvin, muutaman kerran jouduimme turbulenssialueille, mutta niistäkin selvittiin oireitta. Lopuksi Suomessa tarkastettiin passit ja poimittiin matkalaukut. Tämän jälkeen jokainen lähti omille teilleen.
Mitkä tunnelmat – itselläni oli rauhoittunut olo. Viikko hienossa kulttuurissa antoi pientä kaipuuta kotiin, joten kotiinpääsyn jälkeen on kiva päästä nakertamaan ruisleipää.
Mitä opin – tälläisillä kouluretkillä on aina kivaa jos aikataulut on suunniteltu hyvin. Lisäksi viikko on mielestäni oikein hyvä aika tutustua uusiin nähtävyyksiin ja kulttuuriin.
Kaiken kaikkiaan matka oli loistava. Kaikki oli toteutettu hyvin ja ryhmähenki pysyi mahtavana niin kiinalaisten kuin oman ryhmäni kanssa.
Otso, Vaskivuoren lukio

26.4. Tiistai

Tämän päivän pääaiheena oli vieraileminen Jinanin yliopistolla. Tuttuun tapaan, aloitimme aamun kello 7.30 koululla, jonka pihalta meidät tuli hakemaan bussi, joka kuljetti meidät yliopistolle. Matka kesti yli tunnin liikenteen takia, vaikkei välimatka suoranaisesti ollut kovin pitkä. Kun vihdoin saavuimme paikalle, ensivaikutelma yliopistosta oli huikea. Kampus oli iso ja kaunis. Yliopiston sisäänkäynniltä aukesi hieno näkymä joka suuntaan: vuoria toisella puolella ja näyttävä etupiha toisella puolella. Jinanin yliopistolla opiskelee päivittäin noin 10 000 opiskelijaa, joista suurin osa on kiinalaisia, mutta osa myös ulkomaalaisia. Esimerkiksi omasta koulustani Vaskivuoren lukiosta on mahdollisuus hakea stipendiä Jinanin yliopistoon 6 tai 12 kuukaudeksi.

Aluksi opettajat esittelivät meille yliopiston kampusta. Joka puolella oli kauniita tauluja, huolellisesti leikattuja pensasaitoja sekä kukkaistutuksia. Yliopiston kampuksen esittelyn jälkeen kävimme vierailemassa yliopiston Folk Art Museumissa. Oppaanamme meillä oli yliopiston opettajia, jotka kertoivat kiehtovia faktoja kiinan historiasta ja kaikista esillä olevista esineistä.

Museokierrosta seurasi tapaaminen koulun dekaanin kanssa. Hän ja muut opettajat ottivat meidät lämpimästi vastaan ja olivat innoissaan varsinkin englanninopettajamme näkemisestä, koska hän oli ollut Kiinassa ja Jinanin yliopistolla aiemminkin. Dekaanilta kuulimme lisää yliopiston toiminnasta ja kiinassa opiskelun mahdollisuuksista.

Kello 10.40 Jinanin no. 2 lukion opettaja piti meille kiinankielen oppitunnin, joka kesti tosin vain 30 minuuttia. Tunnilla opimme joitain peruslauseita, kuten Jinanin nähtävyyksien nimiä ja ruokasanoja. Suurin osa meistä suomalaisista oli jo opiskellut enemmän tai vähemmän kiinaa ennen matkaa, joten jotkin oppitunnin asiat olivat melko helppoja meille. Toisaalta taas opettajamme englanninkielen taito ei ollut kovin hyvä, joten välillä oli vähän vaikea ymmärtää mitä hän yritti sanoa.

jinan_b4Seuraavaksi tasan kello 12.00 oli ruokailun aika. Menimme syömään yliopiston läheisyydessä sijaitsevaan hienoon ravintolaan, jossa meitä odotti valtava 12 hengen pyöreä pöytä. Ruokailu oli eksoottinen kokemus, jollaista en ollut koskaan aiemmin kokenut. Ensiksi tarjoilija toi meille muovipussissa olevan märän pyyhkeen, jolla meidän oli tarkoitus puhdistaa kätemme ja halutessa myös kasvomme. Sitten ruokia alettiin kantaa pöytään yksi kerrallaan keittiöstä. Eikä tarjoilijoita ollut vain yksi vaan kolme. Yksi tarjoilija toi ruokia keittiöstä, yksi kiersi ympäri pöytää teekannu kädessään ja täytti ihmisten teekuppeja sitä mukaa, kun ne tyhjenivät. Kolmas tarjoilija taas käveli edestakaisin huoneessa kärpäslätkä kädessä ja yritti pitää kärpäset poissa ruokien luota.

Ruuat siis tuotiin pöytään yksitellen, ilmeisesti siinä järjestyksessä kuin ne valmistuivat DSCN0473keittiöstä. Ruokalajit tuotiin periaatteessa pöytään järjestyksessä alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka, mutta varsinaista ruokalajista toiseen siirtymistä ei ollut. Kaikki ruoka syötiin yhdeltä lautaselta, eikä esim. alkuruokaa viety pois ennen pääruuan tarjoamista, vaan lopulta kaikki ruuat (alku-, pää- ja jälkiruoka) olivat pöydässä yhtä aikaa. Myös paljon maljapuheita pidettiin, se tuntui olevan tärkeä osa lounasta.

Viimeisenä ruokana tarjoiltiin itsetehtyjä nuudeleita, jotka symboloivat pitkää elämää (kuten myös tuoreet hedelmät keskellä pöytää). Nuudelien tarjoilu oli hauska tilanne, sillä pitkähattuiset kokit tulivat keittiöstä ruokailuhuoneeseen ja tekivät nuudelit käsin aivan silmiemme edessä.

Onnen symboli opettajan leikkaamana.

Lounaan jälkeen menimme takaisin yliopistolle, jossa ohjelmassa oli paperin leikkuuta saksilla. Ei kuulosta vaikealta, mutta sitä se oli! Materiaalina oli jonkinlaista punaista silkkipaperin tapaista paperia, jota piti taitella ja sitten leikellä eri muotoihin. Me leikkasimme tänään kiinalaisen onnensymbolin, kukan, sekä perhosen (tuossa vaikeusjärjestyksessä).

Viimeisenä yliopisto-ohjelmana oli kiinalainen kamppailulaji wushu. Meitä oli opettamassa mies sekä ilmeisesti hänen kaksi oppilastaan, jotka olivat meidän ikäisiämme tai vähän vanhempia. Wushu oli lähinnä erilaisten isku-potkusarjojen opettelua ulkoa ja se oli kivaa, tosin tunnelman teki hieman kiusalliseksi se tosiseikka, että teimme harjoituksia keskellä yhden yliopistorakennuksen parkkipaikkaa suoraan pääoven edessä.

Päivän viimeinen ohjelma alkoi kello 18.00 Jinanin no. 2 lukiossa. He olivat järjestäneet tervetuliaistilaisuuden, jossa kiinalaiset opiskelijat ja opettajat tekivät erilaisia musiikki- ja tanssiesityksiä. Me itse emme joutuneet esiintymään koululla, mutta englanninopettajamme piti puheen. Esitykset olivat erittäin taidokkaita ja niistä näki että vaivaa oli nähty. Lisäksi lopussa tuntui kuin olisimme olleet julkkiksia, kun meidät suomalaiset pyydettiin lavalle eteen ja oppilaat ja opettajat ottivat meistä kuvia.

Anniina, Vaskivuoren lukio

jinan_b5

25.4. Maanantai

jinan_1

Herätys kello 5.50 aamulla. Äkkiä ylös syömään tuhti aamupala ja sen jälkeen kohti Jinan NO.2 High Schoolia. Päivän ohjelma alkoi rehtorin pitämällä kierroksella koulun ympäri. Sen jälkeen pidimme esitelmämme, jotka olimme ennen matkaa väsänneet. Esitelmien jälkeen oli vuorossa ruokailu. Täytyy tunnustaa, että olin vähän pettynyt, kun kuulin, ettemme ruokailisi samassa paikassa koulun oppilaiden kanssa. Sen sijaan ruokailimme rehtorin kanssa erillisessä huoneessa, jonne meille oli tehty oma tarjoilu, josta oli varaa valita. Ohimennen voi huomauttaa, että kiinalaiset oppilaat syövät kaikki samaan aikaan ja ruokailua varten on varattu erillinen rakennus, jossa jokainen vuosiluokka ruokailee omassa kerroksessaan.

jinan_2

Paper cutting ei ole niin helppoa, kuin voisi luulla ja se vaatii todella paljon kärsivällisyyttä.

Ruokailun jälkeen meillä oli “paper cutting” nimikkeellä menevää ohjelmaa, jossa leikattiin
mattoveitsellä paperiin erilaisia kuvioita. Täytyy sanoa, että, paper cutting kuulostaa paljon helpommalta, kuin mitä se todellisuudessa on! Sen jälkeen pääsimme opettelemaan tai chita ja erilaisia kiinalaisia pelejä ja tanssia. Loppupäivästä kävimme vierailemassa tee marketissa, josta allekirjoittaneelle mukaan tarttui puoli kiloa teetä. Tällä hetkellä istun host perheeni olohuoneessa ja katson jotakin kiinalaista draamaa tv:stä ja bongailen tuttuja kiinalaisia merkkejä samalla kun perheen tytär tekee läksyjä.

Taru, Vaskivuoren lukio

jinan_4

Saimme maistella erilaisia teelaatuja, ennen kuin teimme ostokset.

24.4. Sunnuntai

jinhua_su1

Paikallinen markkina-alue.

En saanut nukuttua lentomatkalla kuin pieniä pätkiä, enkä ollut ainoa. Koko ryhmämme oli aamutunnit melko väsynyt ja koomainen. Päästyämme Pekingin juna-asemalla alkoi ruoan metsästys. Jonotimme juna-asemalla noin puolitoista tuntia ennenkuin pääsimme junaan. Matkustin tänään ensimmäistä kertaa luotijunalla ja odotukset olivat sen mukaiset. Olin kuitenkin niin väsynyt, että nukuin koko matkan ja maisemat jäivät näkemättä.

Jinanissa meitä oli vastassa host-perheemme ja Jinanin koulun rehtori. Emme odottaneet kummoista vastaanottoa, mutta yllätyimme positiivisesti. Tuntui ihan julkisuuden henkilöltä, kun astu sinne Kiinalaisten kameroiden välkkeiden eteen. Pienoisen hämmennyksen saimme otettua suuren ryhmäkuvan ja löysin perheenikin.

jinan_su2Host-perheeni elinolosuhteet ja asuminen eroaa melko vahvasti minun tottumuksistani, joten opin varmasti uutta heidän elämästään ja arvostamaan myös omia etujani Suomessa, kuten rajatonta internettiä.

Kävimme tänään iltapäivällä paikallisella markkina-alueella shoppailemassa ruokatarvikkeita. Oli mahtavaa nähdä paljon erilaisia hedelmiä, mitä Suomessa ei tulisi koskaan nähtyä! Illalla leivoimme vielä jotain yrttinyyttejä perheen äidin ja tyttären kanssa, se oli iha kivaa. Innolla odotan mitä kaikkea viikko tuo tullessaan.